FANDOM

Josh Eric Sawyer er en videospilldesigner som er aktiv innen rollespillsjangeren. Etter at Chris Avellone forlot Interplay, ble han leder for designteamet i Van Buren (det kansellerte Fallout 3 av Black Isle Studios) før han selv forlot teamet i november 2003. Hos Obsidian Entertainment er han for øyeblikket ledende designer og prosjektleder for Fallout: New Vegas, et spill basert på Fallout 3 sin motor og gameplay.

Sawyer vokste opp på Fort Atkinson, Wisconsin, og fikk sin Bachelor fra Lawrence University i Appleton, Wisconsin. I tillegg til å ha historie som hovedfag, deltok han i teater. Etter Lawrence flyttet han til California.

Han begynte som Web Designer hos Black Isle Studios, men jobbet seg raskt opp i næringskjeden, til en designerstilling. Like etter ble han leder for designteamet på Icewind Dale II'.

Mens han var hos Black Isle ble han kjent for å komme på "Ex-Presidents" prosjektnavnsystemet. Da Interplay stengte Black Isle Studios, flyttet mange medlemmer over til Obsidian Entertainment, og J.E. Sawyer fulgte snart etter.

I november 2003 rapporterte Tor Thorsen fra GameSpot at Sawyer hadde plutselig avsluttet sin rolle som ledende designer på Fallout 3 (Van Buren) for å drive med andre prosjekter.

Den 19. juli 2005 annonserte GameSpot at han hadde forlatt Midway sitt Gauntlet: Seven Sorrows til fordel for Obsidian Entertainment, for å jobbe på Neverwinter Nights 2.

Sawyer var også ledende designer på et kansellert rollespill basert på Alien-serien. I april 2009 ble det annonsert at han skulle jobbe på Fallout: New Vegas.

Eksterne lenker Rediger