Fandom

The Vault

Charisma

122sider på
denne wikien
Add New Page
Diskusjon0 Share

Charisma
120px
Fallout, Fallout 2, Fallout Tactics
modifiserer: NPCers reaksjon, priser, Speech, Barter
relaterte perks: Cult of Personality, Master Trader, Presence
relaterte traits: Good Natured
Fallout 3
modifiserer: NPCers disposisjon mot spilleren, Barter, Speech
relaterte perks: Animal Friend, Child at Heart, Impartial Mediation, Master Trader, Scoundrel
J.E. Sawyer's Fallout RPG
modifiserer:  ?
relaterte perks:  ?
relaterte traits:  ?
Van Buren
modifiserer:  ?
relaterte perks:  ?
relaterte traits:  ?
200px
"Nothing says pizzazz like a winning smile."

Charisma er en av de primær statistikkene i SPECIAL-systemet. Det representerer en kombinasjon av utseende og sjarm. En høy Charisma er viktig for karakterer som vil gjøre inntrykk på folk med ord. Det modifiserer NPCers reaksjoner og priser, i sammenheng med Barter.

Modifiserer: Speech og Barter skills. NPCers disposisjon, størrelse på gruppe.

Fallout, Fallout 2 og Fallout TacticsRediger

I Fallout 2 avgjør Charisma også antall følgesvenner du kan ha med deg. Dette antallet er det samme som Charisma poengene dine delt på to, og rundet ned. For eksempel, om du har 5 i Charisma, kan du ha med deg to kompanjonger.

I Fallout, er den ferdiglagde PCen Albert Charisma-basert. I Fallout 2 gjelder dette for Chitsa.

I et special encounter i Fallout, kalt Singer, kan din Charisma økes med 1 poeng.

Hvis du har en høy Charisma og du er kvinne vil Myrons dialoger få en seksuell undertone.

I Fallout Tactics er Charisma, på sitt beste, et sekundært trait. På grunn av måten spillet fungerer (fokusert på kamp) er det fullt mulig å fullføre spillet med 1 eller 2 i Charisma, uten å ta straff for dette.

Fallout 3Rediger

Charisma øker disposisjonen hos alle NPCer, noe som gjør det lettere å utføre Speech. Disposisjon blir også litt påvirket av karmaen (de fleste NPCer liker bedre en snill spiller). Det samme gjelder for quests (om man gjør questet på en måte en NPC liker, blir belønningen ofte bedre), samt valgene i dialoger (om man er en drittsekk i en samtale blir disposisjonen lavere). Charisma har også effekt på Barter og Speech. Karakterer som bruker mye Speech bør ha en høy Charisma, men om man ikke bruker dette er Charisma ganske unødvendig.

Merk at siden hvert poeng på Charisma kun legger til +2 på Speech eller Barter, vil klesplagg og armor som gir +5 på en av disse (f.eks.Roving Trader Outfit som gir +5 i Barter, eller Pre-war Businesswear som gir +5 i Speech) være nyttigere en klesplagg og armor som øker Charisma med +1. Det finnes noen få tilfeller hvor man trenger høy Charisma for å få enkelte valg i dialoger, som under Moiras quest, Survival Expert, men i bunn er klesplaggene under kun en utvei hvis man ikke har noen som øker speech eller barter. Charisma spiller også en liten rolle i noen quests, som å gjøre dem enklere på noen måter. Prøv å unngå armor eller klesplagg som gir minus i Charisma, som Enclave Power Helmet.

Verdi Effekter
1 Barter +2, Speech +2
2 Barter +4, Speech +4
3 Barter +6, Speech +6
4 Barter +8, Speech +8
5 Barter +10, Speech +10
6 Barter +12, Speech +12
7 Barter +14, Speech +14
8 Barter +16, Speech +16
9 Barter +18, Speech +18
10 Barter +20, Speech +20

Charisma-baserte perksRediger

Perk Krav Level Ekstra krav
Child At Heart 4 4
Scoundrel 4 4
Impartial Mediation 5 8
Animal Friend 6 10
Master Trader 6 14 Barter 60

Måter å øke Charisma påRediger

Primære statistikker

Tilfeldig wiki